Jak fungují vzduchové filtry a jaké je riziko nákazy v letadle
Většina lidí má v současné době strach cestovat zejména kvůli riziku nákazy covid-19 a úplně největší obavy pak panují z pobytu v letadle. Logicky by se mohlo zdát, že koncentrace lidí na omezeném prostoru a vzájemná blízkost tomuto názoru nahrávají. Skutečnost je však daleko příznivější a jedná se spíše o mýtus plynoucí z neinformovanosti.
Proč je z pohledu covid nákazy bezpečnější letět na dovolenou letadlem, než jet do práce v MHD nebo stát ve frontě v supermarketu?
- Protože technologie filtrace vzduchu v kabině je na úrovni kvality vzduchu v nemocnicích.
- Protože letecké společnosti mají přísná pravidla pro nošení roušek (a některé i ochranných štítů) během letu.
- Protože do vybraných destinací se negativní test kontroluje už před vstupem na palubu.
Samotný princip cirkulace vzduchu a jeho čištění je zobrazeno na schématu níže, tak je je realizováno v letounech společnosti Emirates, která se zaměřuje na maximální bezpečnost cestujících během letu. Tyto technologie najdete u většiny běžných leteckých dopravců, v případě lokálních letů menšími formáty letadel, jako jsou např. hydroplány na Maledivách, je třeba dbát zvýšené ochrany úst a nosu nejlépe respirátorem.
- Vzduch v kabině proudí od shora dolů, aby se minimalizoval pohyb částic v prostoru
- Následně je nasáván do vysoce účinných filtrů části (HEPA), které jsou svou technologií plně srovnatelné s filtry používanými v nemocničních zařízeních a které jsou schopny odstranit ze vzduchu 99,9 % všech virů, baktérií, plísní a prachu
- Vyčištěný a přefiltrovaný vzduch je dále mísen s čerstvým vzduchem zvenku
- Pro komfort cestujících je tato směs upravena na vnitřní teplotu a přivedena z vrchu opět do kabiny
Tímto způsobem je vzduch v letadle kompletně vyměněn každé 2-3 minuty, což je mnohem častěji než v samotné nemocnici.
Jaká všechna bezpečnostní a hygienická opatření v souvislosti s covid-19 jsou realizována při letech společnosti Emirates můžete vidět na videu.